Followers

10 November 2012

Ayam Di Dalam Semak

Alkisahnya satu ketika dahulu di satu tempat yang dirahsiakan lokasinya, tinggallah sepasang ayam kuning di dalam semak. Ayam kuning tersebut telah membuat sarang di dalam semak yang penuh berduri..
Pada satu hari, berjalanlah seekor musang berkeliaran mencari makan. Kebetulan pada ketika itu, sepasang ayam di dalam semak yang penuh berduri itu sedang mengeram 20 biji telur.

Ayam jantan yang setia menemani ayam betina mengeram telur itu mula merasa bimbang jika tempat persembunyian mereka diketahui oleh musang yang mundar-mandir berhampiran semak tersebut. Walaupun dalam keadaan cemas dan bimbang itu, sepasang ayam tersebut tetap mendiamkan diri..

Akhirnya musang itu pun berlalu pergi dan beberapa hari selepas kejadian itu maka menetaslah 20 biji telur ayam yang menghasilkan anak ayam yang berkaki dua dan berbulu ayam..Kira sebijik macam ayam lah senang cerita..

Dalam semak ada duri
Ayam kuning buat sarang
Orang tamak selalu rugi
Bagai anjing dengan bayang-bayang..

Langsung tak ada kena mengena pantun tersebut dengan kisah ayam di dalam semak, musang yang berkeliaran dan apatah lagi dengan 20 ekor anak ayam berkaki dua yang sebijik macam ayam....

No comments: