Followers

25 November 2012

Mengisi Masa Lapang

Untuk mengisi masa lapang sambil mendengar radio buruk layan lagu dan iklan-iklan yang bermacam jenis, jom layan pepatah yang menarik..

Air yang tenang jangan disangka tiada buaya...

Alkisahnya, Pak Pandir telah mendengar akan pepatah tersebut yang telah diucapkan oleh tok ketua kampung yang bernama Pak Senduduk bersembang di warung kopi ketika minum kopi cap hang tuah bersama-sama rakan-rakan beliau.

Pak Pandir yang memang seorang yang lurus bendul telah terdetik di dalam hatinya mempersoalkan apakah betul kata tok ketua kampung tersebut..
Lalu sesampainya Pak Pandir ke rumah, maka beliau pun mulalah berkira-kira untuk melakukan satu eksperimen yang mungkin bertaraf saintis pada ketika itu..
Pak Pandir pun telah mempersiapkan segala kelengkapan untuk menangkap buaya di air yang tenang.

Dengan keyakinan yang tinggi, Pak Pandir pun telah bergegas ke sebuah telaga yang terdapat di belakang rumah beliau. Air telaga tersebut memang teramat tenang dengan sesekali berombak kecil apabila beberapa ekor ikan melompat-lompat gembira di permukaan.

Setelah menunggu seharian hingga ke malam, tiada seekor buaya pun yang timbul. Yang ada kelihatan hanyalah seekor biawak yang sesat, terjatuh ke dalam telaga tersebut akibat terkejut mendengar Pak Pandir terbatuk (kira biawak tersebut gelabah la)..

Dari situlah bermulanya asal-usul "gelabah biawak" dan pepatah air yang tenang jangan disangka tiada buaya telah ditukar oleh Pak Pandir menjadi "air yang tenang jangan disangka tiada biawak".Ada juga sesetengah riwayat cerita merapu yang mengatakan "gelabah biawak di air tenang"..

Kesimpulannya, buaya punya cerita, biawak pula yang mendapat nama..Langsung tiada kena, tapi mengena dengan radio buruk yang sedang didengar ketika itu..







No comments: