Followers

20 March 2011

Terkenang Ke Masa Dulu

Sesekali teringat kisah dulu-dulu.. Rasa macam seronok pulak. Banyak betul masa lapang masa dulu (sekarang ni pun banyak gak)..hehe
Teringat masa mula-mula aku beli emas..Masa tu tak tahu apa pun lagi pasal emas ni.Saja tergatal tangan nak beli sebab tengok cantik..Harga dia masa tu RM1368, 10g Lady Fortuna kat Habib Jewels..fuhh..mahal betul..Sampai sekarang aku simpan buat kenangan..hahaha.. Itu la harga aku belajar pasal emas pada tahun 2009..

Tapi yang lebih menariknya sampaikan aku kahwin pun hanya menggunakan duit emas aku tu saja..Masuk pajak gadai (ar-rahnu), bid emas lelong dan segala yang sewaktu dengannya.Aku buat sorang-sorang je masa tu tanpa ada panduan khusus.Pernah rasa menyesal sebab beli emas.Apa-apa pun dugaan memang mencabar.. Tapi sekarang ni bila aku dah banyak emas rasa macam dah tak mencabar pulak.. Aku tercari-cari hobi baru yang lebih mencabar minda aku.
Aku pun dah lama tak membeli emas sejak harganya yang mahal terlampau sekarang ni..Cukuplah dengan emas yang aku dah ada.. Dan bermula hujung bulan Februari lepas, maka aku dengan secara rasminya telah menceburkan diri dalam hobi aku yang terbaru..Angan-angan nak jadi 'Trader' lah kononnya..hehehe..

Tapi aku memang tak ada apa-apa pengetahuan yang asas pun pasal nak 'trade' ni..Main hentam tanya en 'google' kat internet saja..Mujur modalnya tak semahal modal aku mula-mula belajar emas dahulu..hahaha..Aku ni kalau bab modal ni memang 'save' sikit..Nak jimat je semuanya..hahaha..Orang lain blajar 'trade' pergi seminar, baca buku dan apa-apa je lah..Tapi aku pulak main ikut arah angin saja..Apa-apa pun 'feel' tu yang penting..Pengalaman pertama letak order kat pasaran terbuka memang membuatkan degupan jantung menjadi laju..

Nak pulak bila tengok harga dia semakin merah...dah la pasaran satu hala saja..Tapi tak apa la sebab aku dah set itu saja modal yang aku leburkan..rugi pun tak kisah sangat..Tak menjejaskan ekonomi aku lagi tu.Yang penting aku dah dapat merasakan pengalaman pertama menjadi 'trader'..Walaupun setakat 'trader' anak ikan bilis yang paling kecil..hahahaha
Aku rasa macam semakin gembira pulak dengan hobi aku yang terbaru ni..

No comments: