Followers

27 March 2011

Cerita Di Satu Petang

Waktu petang sebegini membuatkan aku teringat satu cerita yang pernah aku baca waktu masih bersekolah rendah dahulu. Kisahnya lebih kurang begini..

Di sebuah perkampungan yang indah, di satu tempat berhampiran sebuah pantai, tinggallah seorang pemuda bersendirian. Cita-cita orang muda ini ialah untuk menjadi seorang pelayar terkenal (tak kisah samada lanun atau saudagar). Dipendekkan cerita, maka pada suatu hari keluarlah pemuda tersebut belayar di lautan luas dengan hanya menggunakan sebuah perahu. Pemuda tersebut bernama Toya (lupa nak bagitau nama masa awal-awal tadi).

Toya bersama perahunya belayar meredah ombak yang adakalanya tenang dan kekadang bergelora dengan kuatnya. Sedang dalam pelayarannya, tiba-tiba beliau dikejutkan dengan kehadiran seeekor ikan jerung rasaksa. Toya sedikitpun tidak panik(cemas) walaupun saiz jerung tersebut beratus-ratus kali ganda besarnya berbanding pendayaung perahu beliau.

Sesi pertarungan pun bermula.. Akhirnya Toya dapat juga mengalahkan jerung rasaksa tersebut dengan menggunakan segala kemahiran yang beliau ada (tidak dapat diceritakan dengan terperinci kerana ada unsur-unsur yang mungkin tidak dapat diterima oleh akal) hehehe...

Selepas bertarung, Toya pun kepenatan yang amat sangat.. Perahunya pun belayar sendiri mengikut arah angin dan arus laut.. Akhirnya tibalah dia di sebuah pulau. Tiba-tiba... Gedeeeeeebummmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.......

Aku terkejut mendengar bunyi guruh di langit. Terus terjaga dari lena yang tak berapa nak panjang tapi masih sempat bermimpi. Rupa-rupanya aku tertidur ketika sedang membaca buku teks Alam Dan Manusia (buku teks sekolah rendah). hahaha...

p/s : kadang-kadang menarik juga layan cerita merapu.. :-)

2 comments:

IntaNBerliaN said...

Ini bermakna "AKU" adalah Toya atau dengan kata lain Toya adalah "AKU"..kantoi!! muahahhah

layarburuk said...

Toya Mat Amin..