Followers

06 April 2011

Pelawak Tulang

Zaman sekarang ni, kita semua semakin kerap dihiburkan oleh ramai pelawak-pelawak atau rancangan lawak yang ditayangkan di skrin TV rumah masing-masing. Terdapat juga stesen-stesen TV berbayar yang menyiarkan siri lawak-lawak secara langsung dan ada diantara penonton yang telah mengundi sehingga ada pelawak yang telah menang. Persoalannya, adakah kita semua mengetahui yang di dalam bebanyak pelawak tersebut layak disebut pelawak tulang?

Seorang yang boleh menyebabkan orang lain tergamam tanpa mampu berkata atau berbuat apa-apa, itulah yang degelar 'Pelawak Tulang'. 'Pelawak Tulang' merupakan seorang yang cukup serius, bercakap dengan gaya bahasa baku/bahasa persuratan, berwajah selamba (masih lagi serius). Setiap kata-katanya mampu membuatkan orang yang sedang ketawa, menangis, sedih, gembira, sedang bercakap, marah dan sebagainya (yang sama maksud dengan semua tersebut) menjadi tergamam dan otak tidak mampu menafsirkan samada dia sedang membuat lawak atau sebaliknya.. pendek kata jika suasana yang sebelumnya riuh rendah menjadi sunyi seketika dan kemudian akan diikuti dengan deraian ketawa hingga mampu mengeluarkan tulang ikan yang tercekik di kerongkong akibat gelojoh makan ikan terubuk bakar..

Apabila seseorang itu mempunyai ciri-ciri seperti yang telah ditulis itu, maka layaklah beliau digelar 'Pelawak Tulang'. Fuhh... memang cukup sukar untuk menjadi 'Pelawak Tulang' rupanya kan...hahahaha..

1 comment:

IntaNBerliaN said...

adoihhhhh.. dasyat betol la layar buruk ni punya ayat... sakit pale nak boleh ke paham.. hehee